Podstawy żywienia

Strona główna » Jedzenie w survivalu » Podstawy żywienia

W tym artykule omówimy kwestię prawidłowego odżywiania się, oraz pokazujemy które składniki mineralne mają kluczowe znaczenia dla poprawnego funkcjonowania naszego organizmu.

Jedzenie, zdobywanie żywności jest nieodłącznym elementem survivalu. W tym artykule dowiesz się o podstawach żywienia, dzięki czemu w lesie (czy w górach) będziesz bardziej świadomy, swoich potrzeb, czyli zwiększysz swoją szansę na przetrwanie!

podstawy żywienia

Dlaczego ten artykuł jest tak ważny?

Jeżeli przez długi czas, Twoja dieta nie będzie zawierała wszystkich niżej wymienionych i omówionych składników, Twoje ciało zacznie powoli słabnąć, aż w końcu umrze! Dlaczego tak się dzieje? W sytuacji, w której będziesz odżywiał się przez długi czas ciągle jednym i tym samym pożywieniem (np. jagodami), zaszkodzi Ci deficyt składników, których jagody Ci nie dostarczają.Aby Twój organizm sprawnie funkcjonował (zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym), skutecznie zwalczał choroby, prawidłowo wydalał nadmiar ciepła z organizmu oraz sprawnie leczył uszkodzenia – jednym słowem działał prawidłowo, potrzebuje odpowiednich surowców, tzw. „paliwa” są to:

  • Białka
  • Tłuszcze
  • Węglowodany
  • Witaminy
  • Mikroelementy
  • Minerały

Białka

Jako jedyne zawierają azot, są niezbędne do regeneracji i wzrostu organizmu. Głównym źródłem białka są ryby, mięsa, jaja i nabiał. Białko można pozyskać również z ziaren i owoców roślin strączkowych, a także z orzechów. Jeżeli w organizmie brakuje węglowodanów i tłuszczu, zaczyna on czerpać energię spalając białka – co prowadzi do postępującego wyniszczania organizmu i śmierci.

Tłuszcze

Są potężnym źródłem energii – dostarczając jej dwa razy więcej niż węglowodany – w dodatku są przechowywane w ciele, a organizm w razie potrzeby czerpie z nich energię. Zanim jednak zostaną strawione, podlegają specjalnemu procesowi trawienia, który wymaga dużo wody. Pamiętaj, jeżeli cierpisz na brak wody, jedzenie pożywienia bogatego w tłuszcze (mięso zwierzęce, ryby, jaja), jeszcze bardziej pogorszy Twoją sytuację, ponieważ organizm pobierze wodę z narządów wewnętrznych.

Węglowodany

Podstawowy składnik diety, każdego człowieka. Są łatwo zamieniane w energię, a proces ten nie wymaga dużej ilości wody. Wyróżniamy dwa rodzaje węglowodanów:

Cukry – które znajdują się w syropach, owocach i miodzie, oraz skrobia – która znajduje się w roślinach. Pamiętaj, aby Twój organizm w pełni przyswoił skrobie, musisz zawsze gotować rośliny – wysoka temperatura, sprawia że cząsteczki skrobi zawarte w bulwach i korzeniach pękają.

Witaminy

Pełnią istotną rolę w sprawnym funkcjonowaniu organizmu, oraz chronią przed chorobami. Dwa rodzaje witamin, są wytwarzane w ciele człowieka – jest to witamina D (wytwarzana w skórze, wystawionej na działanie promieni słonecznych), oraz witamina K (wytwarzana w jelitach). Resztę witamin, organizm musi pobierać z otoczenia.

Mikroelementy

Pierwiastki, które występują w każdym z nas w śladowych ilościach. Są to np. złoto, arsen, glin i inne. Ich rola w organizmie, nie jest do końca zbadana.

Minerały

Są to pierwiastki niezbędne do funkcjonowania organizmu. Są to między innymi:

  • Wapń (wzmacniający kości i żeby, a także pośrednio mięśnie)
  • Sód
  • Potas
  • Magnez
  • Siarka

Zapotrzebowanie kaloryczne

Twój organizm cały czas zużywa kalorię, zarówno na czynności fizyczne (chodzenie, bieganie, rąbanie drewna), a także na procesy myślowe – stres i strach sprawia, że zużywasz więcej kalorii, niż normalnie. Dlatego tak ważne, jest w sytuacji kryzysowej opanowanie i nie wpadanie w panikę – to zwiększy Twoje szansę na przetrwanie. Zjedzenie 1g węglowodanów daje Ci 4 kalorie, tak samo jest w przypadku białka (1g/4kcal), natomiast 1g tłuszczu, daje aż 9 kalorii, czyli ponad dwa razy więcej. Najprostsze czynności, które służą podtrzymywaniu życia – oddychanie, krążenie krwi, ciepłota ciała – zużywają 70 kcal na godzinę, czyli mamy już ok. 1800 kcal, które zużywamy przez cały dzień na same czynności życiowe. Jeżeli przez cały dzień jesteś aktywny – rozpalasz ogień, szukasz pożywienia, parę razy wejdziesz na drzewo – potrzebujesz już około 2300 kcal. Jeżeli działasz w trudnych warunkach pogodowych – bardzo niskie, lub wysokie temperatury – potrzebujesz już około 3200 kcal. W im gorszej jesteś formie, im więcej stresu, wysiłku, zmęczenia, oraz trudnych warunków pogodowych, tym więcej kalorii musisz dostarczać swojemu ciału.

Czy można pozwolić sobie na chwilę przyjemności?

Jak najbardziej! Nie sposób jest przez wszystkie dni w roku jeść zdrowo i unikać słodkości czy zbyt tłustych potraw. Ale jak to zapytasz? Czasem po prostu zdarza się, że Twój dobry przyjaciel zaprosi Cię na swoje urodziny, na których będzie tort zrobiony na zamówienie i co zrobisz w takiej sytuacji? Odmówisz, żeby nie zjeść dodatkowych 200 czy 300 kalorii? Oczywiście że nie.
Ważne jest jednak, aby mieć świadomość tego co jemy, tak by uwzględnić to w naszym planie treningowym. Dzisiaj zjem 300 kalorii więcej? Ok, to na następnych dwóch treningach pobiegnę 10 minut dłużej – mój organizm tego nie poczuje, a przyjaciel nie poczuje się urażony.