Nordic Walking czy warto

Kategoria artykułu: Ekwipunek
nordic walking czy warto

Nordic Walking czy warto

Ostatnio coraz popularniejszy staję się nordic walking. Tak więc sprawdziłem przydatność tych dwóch kijków, które z teorii mają odciążyć moje stawy, ułatwić marsz etc. etc.

Na początku chciałbym zaznaczyć że w żaden sposób nie chcę umniejszać roli nordic walkingu. Nie raz podczas imprez biegowych widziałem osoby z kijkami które rozwijały naprawdę imponujące prędkości. Poniższy tekst napisałem jako osoba która uprawia dość specyficzną aktywność fizyczną. Zaczynamy!

Nordic walking – jak to się zaczęło

Coraz popularniejsze staje się chodzenie z kijkami czyli nordic walking. Osoby uprawiające ten sport można spotkać wszędzie, w górach, nad jeziorem, a także w parkach. Więc stwierdziłem że również na łamach mojego portalu trzeba powiedzieć parę słów o tej dyscyplinie. Ale od początku.
Nordic walking powstał jako całoroczna alternatywa treningu dla narciarzy biegowych. Dzięki używaniu tych dwóch kijków podczas marszu wzmacniasz mięśnie klatki piersiowej i ramion, a także odciążasz stawy oraz niektóre kości – przy okazji spalasz więcej kalorii! Więc i ja kilka miesięcy temu zacząłem zabierać w teren te dwa kijki i wypracowałem już sobie o nich zdanie którym się teraz z Wami podzielę.

Nordic Walking zimą

Kije nordic walking okazały się bardzo pomocne podczas zimowych przełajów z rakietami śnieżnymi. Pomagały wygrzebać się z głębszego śniegu (kładłem je płasko na ziemi) oraz stanowiły dobre punkty podparcia podczas robienia trawersów – rakiety śnieżne podczas prostopadłego marszu względem wierzchołka góry nie pracują jak należy na czym cierpią Twoje kostki. Jednak podczas pokonywania stromych wzniesień, w głębokim śniegu kijki okazały się wyjątkowo nieprzydatne, więc wbijałem je najdalej jak mogłem, drążyłem stopnie po których wchodziłem i znów przesuwałem kijki. Również z uwagi na znaczne ograniczenie chwytności rąk przeszkody wodne i terenowe pierwsze pokonywały kijki drogą powietrzną (do tej pory nie udało mi się opracować dobrej techniki dzięki której kijki po kilkunastometrowym locie wbijałby się w śnieg), a następnie ja.

Nordic Walking latem

Gdy stopniały śniegi chodzenie z kijkami stało się znacznie prostsze, a ich stukot ułatwiał wejście w odpowiedni rytm marszu. Wydaje mi się jednak że kijki najlepiej sprawdzają się na w miarę płaskich odcinkach. Podczas bardziej stromych podejść można się na nich podpierać – gorzej jak się wyślizgną, czego nie doświadczyłem ale byłem świadkiem.

Łatwiej czy trudniej?

Jeżeli chodzi już o same ułatwienie lub utrudnienie marszu to niestety kijki stwarzają poważny problem – mając zajęte dwie dłonie nie sprawdzisz mapy, nie napijesz się wody czy – ukłon w stronę technologii – nie odbierzesz telefonu. I w ten sposób czynności które można było wykonywać podczas marszu z kijkami w dłoni stają się uciążliwe.
Również przypadki upadków stają się groźniejsze. Jeżeli schodząc ze zbocza poślizgniesz się Twój organizm intuicyjnie zaciśnie dłonie na kijkach – co jednak nie uchroni Cię przed upadkiem ani nie pochłonie części uderzenia. W przypadku potknięcia się i lądowania na brzuchu może się zdarzyć że ręce które instynktownie będą dążyć do ochrony twarzy, zostaną zablokowane przez kijek który zaczepi się o przeszkodę terenową.

Podsumowanie

Uważam zatem że te dwa kijki są dobrą formą treningu i faktycznie odciążają stawy, przez co marsz jest przyjemniejszy ale pochłania więcej energii. Jednak gdybym musiał nieść na plecach 20 – 30 kilogramów z pewnością zabrałbym kijki, jednak poniżej tej wagi – jak dla mnie – wydają się one zbędne.
Wydaje mi się że zbyt długo chodzę bez kijków by teraz z powodzeniem ich używać. Lubię przeskoczyć przez strumyk lub zwalone drzewo, a kijki niestety bardzo to utrudniają. Chodząc z nimi czuje się jak narciarz który próbuje jeździć na snowboardzie. Sądzę jednak że nordic walking będzie idealnym treningiem dla osób które marzą o poprawie kondycji jednak z przyczyn zdrowotnych nie mogą – lub po prostu nie lubią – biegać.

To Cię może zainteresować!

Narty zjazdowe – jak wybrać model dla początkującego narciarza?

Sezon narciarski już wkrótce się rozpocznie, dlatego coraz więcej osób poszukuje dla siebie nart, na których mogłyby one rozpocząć

Read More...

Taktyczne zegarki TRASER idealne na survival

Jeśli kiedykolwiek marzyłeś o tym, by posiadać prawdziwie wojskowy zegarek, z możliwościami oraz technologiami wykorzystywanymi przez armię, to mamy

Read More...

Pomysły na ćwiczenia w domu z paraletkami drewnianymi

Ćwiczenia nie muszą wiązać się z kosztownymi wydatkami, np. karnetem na siłownię czy trenerem personalnym. Nie muszą też

Read More...

Zostaw komentarz::

Twój adres email nie zostanie opublikowany, ani nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych

Mobile Sliding Menu