[vc_row][vc_column][vc_column_text]
[Materiał zewnętrzny]
[/vc_column_text][vc_column_text]
Coraz częściej podróżujemy różnymi liniami lotniczymi – a to w interesach, a to odwiedzić rodzinę lub przyjaciół, czy też po prostu na wakacje. Szybko, lekko, łatwo oraz przyjemnie – z zasady tak właśnie jest. Czasem jednak mogą nastąpić niespodziewane komplikacje, nie zawsze z naszej winy, no i wymarzony lot kończy się nim się zaczął. Co wtedy? Czy należy się nam odszkodowanie za taką sytuację?
- Nie odlecimy – co teraz?
- Prawa pasażera – święta rzecz
- Odszkodowanie i inne istotne drobiazgi
Nie odlecimy – co teraz?
W niektórych przypadkach mamy do czynienia z odmową wejścia na pokład – https://givt.com/pl/odmowa-wejscia-na-poklad/. Jeśli odmowa nastąpiła, a przeważnie tak jest, z powodu tzw. overbookingu, tak – mamy prawo do uzyskania odszkodowania finansowego do kwoty sześciuset euro. Overbooking polega na tym, że część linii lotniczych sprzedaje nieco więcej biletów niż jest miejsc na pokładzie, licząc się z tym, że ktoś zachoruje, w ostatniej chwili odwoła lot, etc. W momencie, gdy jednak wszyscy się stawią na lotnisku, ktoś zostaje na lodzie. Jeśli chcemy ubiegać się o odszkodowanie, ważnym jest by nie przyjmować żadnych voucherów, czy innych bonów upominkowych, gdyż to może pozbawić nas ostatecznie prawa do odszkodowania.
Prawa pasażera – święta rzecz
Linie zarejestrowane w Unii Europejskiej, podróż z UE poza jej granice, lub lot spoza Unii na jej terytorium, o ile przewoźnik jest zarejestrowany w UE – w tych trzech przypadkach można ubiegać się o odszkodowanie pieniężne. Przysługuje ono tylko wtedy, gdy odmowa wejścia na pokład leży po stronie przewoźnika, a nie wynikła z nieprzestrzegania przepisów przez pasażera – wówczas nici z wypłaty. W przypadku lotu dłuższego niż 3500 kilometrów możesz liczyć na 600 euro, w lotach na dystansie 1500-3500 km możesz liczyć na kwotę 400 euro. Loty poniżej 1500 km to odszkodowanie do 250 euro. Kwoty te mogą być pomniejszone, o ile linie lotnicze zapewniły zastępczy transport w odpowiednim czasie. Szczegółowych ustaleń takich przypadków warto poszukać w internecie.
Odszkodowanie i inne istotne drobiazgi
Odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład to nie jedyna forma zadośćuczynienia od linii lotniczej – przysługuje nam także posiłek, napój, czy też nocleg w hotelu a także transport do niego, jeśli lot ma się odbyć następnego dnia. Warto o tym wszystkim pamiętać, bo taka wiedza zadziała na naszą korzyść w skrajnych przypadkach. Pamiętajmy także, by reklamację składać jak najszybciej po powrocie, gdyż linie mają różne terminy uznawania roszczeń.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]