Strach i panika

Kategoria artykułu: Psychologia w survivalu

W ekstremalnych sytuacjach zamiera funkcjonowanie tych elementów, które w danej chwili nie są konieczne dla organizmu, takich jak wydzielanie śliny, trawienie a czasem również kontrola nad pęcherzem i zwieraczem

– Mailer

W tym artykule porozmawiamy o czymś, co pojawia się zawsze – niezależnie od przygotowania i posiadanego sprzętu. Zapewne bardzo dobrze znasz to uczucie, zapewne poznałeś je już na samym początku życia i towarzyszy Ci aż do tej pory – będziemy rozmawiać o strachu. Dodatkowo napomkniemy też parę słów o panice, która jest najgorszą rzeczą jaka może Cię spotkać.
Jeśli ktoś twierdzi że nie odczuwa strachu kłamie

– J.Pałkiewicz

Warto wziąć sobie do serca, powyższe słowa i zamiast starać się zlikwidować uczucie strachu, lepiej je przezwyciężyć. Ale jak to zrobić? Zacznijmy od poznania przeciwnika.

Co się dzieję podczas strachu w naszym organizmie

Strach jest najprawdopodobniej jedną z najstarszych emocji, pojawia się w reakcji na zagrożenie i jest związany ze stresem. Ale co zaczyna się dziać w Twoim organizmie kiedy odczuwasz strach?
Strach jest wspaniałym wynalazkiem natury, przyjrzyjmy się odrobinę temu procesowi. Wyobraź sobie, że jesteś człowiekiem żyjącym kilka tysięcy lat temu – funkcjonowanie tego mechanizmu, nie zmieniło się do tej pory – przedzierasz się przez gęste zarośla i nagle stajesz twarzą w twarz z drapieżnikiem.
Przez pierwsze 150 milisekund mrugasz oczami, Twój organizm w jednej chwili zaczyna produkcję dużych dawek adrenaliny i kortyzolu – są to tak silne stężenia, że można spotkać się z relacjami osób, które odczuwały w ustach chemiczny posmak. Twoje serce z około 70 uderzeń na minutę, przyśpiesza do 200 – to tak jakby załamał się pod Tobą lód, a Ty sam wylądował byś w zimnej wodzie. Twoje naczynia krwionośne zwężają się – na wypadek gdyby dosięgły Cię pazury drapieżnika – minimalizując utratę krwi.

Ciśnienie krwi gwałtownie wzrasta, a mięśnie napinają się do granic możliwości – w ten sposób znacznie wzrasta ich siła, oraz zapewniają większą ochronę dla organów wewnętrznych. Część Twoich zmysłów może zostać wzmocniona (np. wzrok, a pozostałe wyłączone (np. trawienie, wytwarzanie śliny, zapach, słuch) – dzięki temu Twój umysł skoncentrowany jest tylko na danym zagrożeniu, nie istnieje nic poza nim. Często pojawia się tzw. widzenie tunelowe, czyli znaczne zmniejszenie kąta widzenia – wszyscy kierowcy oraz osoby uprawiające sztuki walki powinni wiedzieć o czym mówię.

Czy czas zwalnia czy przyśpiesza

W sytuacji ekstremalnej, zaburzone zostaje odczuwanie czasu – może Ci się wydawać że płynie szybciej lub wolniej – te zniekształcenia mogą się powtarzać i przeplatać. Często osoby które przeżyły sytuację ekstremalną, mówią że wszystko działo się bardzo powoli, a oni sami zapamiętali różne szczegóły na które normalnie by nie zwrócili uwagi.
Naukowców zaciekawił efekt zniekształconego upływu czasu, czy to możliwe że w sytuacji ekstremalnej nasz mózg potrafi przyśpieszyć lub spowolnić upływający czas? Jeśli istniałaby taka możliwość, ludzie zyskali by niesamowitą umiejętność – kontroli czasu. Jednak badania przeprowadzone przez Davida Eagleman’a pracującego w Taylor College of Medicine w Houston, nie dają żadnej nadziei. Zniekształcony upływ czasu, wynika z następującego faktu: w sytuacji zagrożenia używamy innego obszaru mózgu przez co zapamiętujemy w inny sposób. Jaki z tego wniosek? W sytuacji ekstremalnej czas płynie normalnie jednak zapisywany jest przy pomocy innych obszarów mózgu – dlatego wspominając daną sytuację, odnosimy wrażenie że czas przyśpieszył lub spowolnił2.

Jak pokonać strach

Jeżeli chciałbyś przeczytać w tym miejscu poradę dzięki której przestałbyś odczuwać strach muszę Cię rozczarować – napisałem na początku, że strach jest najstarszą emocją, nie odczuwanie go związane jest z błędnym funkcjonowaniem mózgu (na YouTube możecie wpisać Ryszard Kukliński i obejrzeć dokument poświęcony płatnemu mordercy z polskimi korzeniami, który nie odczuwał strachu). Skoro strachu nie można przezwyciężyć, to oznacza że jesteśmy wobec niego bezsilni? Oczywiście że nie, dzięki odpowiedniemu wytrenowaniu oraz przygotowaniu jesteśmy w stanie wykorzystać strach, zamiast się mu poddać.

Co zatem ćwiczyć? Przede wszystkim odruchy, czy wiesz że żołnierz lub policjant strzelając w sytuacji kryzysowej nie celuje świadomie? Robi to wytrenowana przez niego na wielu treningach podświadomość!
Kliknij by powiększyć źródło Kolejną naszą bronią w walce ze strachem jest plan. W sytuacji ekstremalnej mózg szuka schematów działania, jeśli ich nie znajdzie zapanuje chaos.

Byłem kiedyś na szkoleniu pierwszej pomocy, gdzie jeden z ratowników mówił że rano przy śniadaniu grają z kolegami w następującą grę – jeden mówi drugiemu przykłady różnych obrażeń ciała, a tamten musi mu jak najszybciej odpowiedzieć co by zrobił – to właśnie jest tworzenie planu. Ale nie tylko ratownicy czy ludzie outdooru muszą robić takie plany. Pamiętam że podczas wypadku samochodowego miałem plan który idealnie się sprawdził: wyjmij kluczyki, odepnij pasy, wyjdź z auta – w takich sytuacjach nie ma czasu na panikę i myślenie, a przecież każdy z nas jeździ autem!

Ostatnią bronią w naszym arsenale jest oddech, który jest pomostem pomiędzy wegetatywnym układem nerwowym, a somatycznym . Świadome spowalnianie oddechu może znacznie obniżyć odczuwanie strachu. Natomiast dzięki Sarze Lazar pracującej w Harvard Medical School dowiedzieliśmy się że osoby które regularnie medytują są bardziej odporne na strach .

Panika

Na końcu odpowiemy sobie na pytanie czym jest panika i co ją wywołuje. Wpadnięcie w panikę, jest najgorszą rzeczą jaka może się nam przytrafić, w tym stanie nie działamy racjonalnie i najczęściej niestety giniemy. Co zatem wywołuje ten destrukcyjny stan?
Według Enrico L. Quarantelli – doktoranta wydziału socjologii na Uniwersytecie w Chicago, muszą zostać spełnione trzy warunki:
1. Pojawienie się świadomości że znalazło się w pułapce
2. Świadomość własnej bezradności, wspomagana przez bezradność otaczających nas osób
3. Odnoszenie wrażenia zupełnej izolacji .

Pomimo tych wydaje się łatwych do spełnienia warunków, trzeba zgodzić się z autorką książki (która na co dzień, jest dziennikarką Time Magazine, a jej artykuły wydaje także New York Times Magazine, National Geographic Adventur, a także Washington Monthly), że obecnie zjawisko paniki jest wyolbrzymiane i zamiast skupić się na szkoleniu obywateli, poleca się im czekać na instrukcję.

To Cię może zainteresować!

Narty zjazdowe – jak wybrać model dla początkującego narciarza?

Sezon narciarski już wkrótce się rozpocznie, dlatego coraz więcej osób poszukuje dla siebie nart, na których mogłyby one rozpocząć

Read More...

Taktyczne zegarki TRASER idealne na survival

Jeśli kiedykolwiek marzyłeś o tym, by posiadać prawdziwie wojskowy zegarek, z możliwościami oraz technologiami wykorzystywanymi przez armię, to mamy

Read More...

Pomysły na ćwiczenia w domu z paraletkami drewnianymi

Ćwiczenia nie muszą wiązać się z kosztownymi wydatkami, np. karnetem na siłownię czy trenerem personalnym. Nie muszą też

Read More...

Zostaw komentarz::

Twój adres email nie zostanie opublikowany, ani nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych

Mobile Sliding Menu